تحول در سازماندهی مؤسسات خیریه و سمنها
سرفصل ها:
1. اهداف و ماموریت خیریه: تبیین اهداف و ماموریت خیریه و تعریف نسبت سازماندهی با اهداف.
2. ساختار سازمانی: توضیح درباره نحوه تشکیل سازمان خیریه، انواع بخشها و واحدهای مختلف، نقش وظیفهای هر بخش و روابط سلسله مراتبی بین آنها.
3. تقسیم وظایف و مسئولیتها: توضیح درباره تقسیم وظایف و مسئولیتها در سازمان خیریه، تعیین کارکنان مسئول در هر بخش و تعریف وظایف و مسئولیتهای آنها.
4. فرآیندها و روشها: توضیح درباره فرآیندها و روشهای اجرایی در سازمان خیریه، مانند جمعآوری وجوه، توزیع کمکها، ارتباط با حامیان و مشارکتکنندگان، توانمندسازی، مددکاری و غیره.
5. فرهنگ سازمانی: توضیح درباره فرهنگ سازمانی خیریه، ارزشها و اصولی که بر اساس آنها سازمان فعالیت میکند و نحوه ایجاد فرهنگ مشترک در سازمان و تبیین تاثیرات فرهنگ سازمانی بر رفتار سازمانی.
6. منابع مالی و انسانی: توضیح درباره منابع مالی و انسانی مورد نیاز برای فعالیت خیریه، راههای جذب و حفظ حامیان مالی و نیروی کار متخصص و متعهد.
7. ارزیابی و گزارشگیری: توضیح درباره روشهای ارزیابی عملکرد خیریه، ارائه گزارش به حامیان و عموم مردم و ارائه گزارشهای مالی و عملکرد به سازمان های نظارتی.
8. همکاری و شبکهسازی: توضیح درباره اهمیت همکاری با سایر خیریهها، سازمانهای دولتی و غیردولتی مرتبط و ایجاد شبکههای همکاری برای بهبود عملکرد و دستیابی به اهداف مشترک.